vrijdag 15 februari 2008

Chelinda

Iepskes allemaal,


Ik zit hier tamelijk uitgeput in ons office, net terug van een avondwandeling doorheen de montane drassige graslanden van Nyika National Park. Voor mijn neus staan wat zebra’s te grazen. Het is hier echt geschift! Prachtig landschap, de zotste beesten, zalige kleuren,… om ondersteboven van te zijn. Het is hier echter wel anders dan in het zuiden. Minder warm, opener landschap, soms zelfs ietswat europees getint.

Mijn Orchideëenproject krijgt vorm. De eerste soorten zijn gevonden, bestuivers gedetermineerd, klein labo-office ingericht. Kortom, ik ga er wel degelijk iets van kunnen maken. Ook Koen zijn kameleonproject is uiteindelijk van start kunnen gaan. De hilarische zaken hierover vertel ik later wel.

Chelinda als dorp stelt niet zoveel voor. Beeld je een oud houthakkersdorp in, uit de beginjaren van de 20ste eeuw. Er wordt hier gekookt op houtvuurtjes, de huisjes zijn zeer pover, en de mensen arm. Tenson, onze kok, verdient per maand 20 €. Daarmee onderhoudt hij een huishouden met 2 kinderen, zijn jonge broers en zijn oude moeder. Wij betalen hem dezer dagen wat extra, want hij kan het gebruiken!
Elektriciteit is een luxe. Elke week een paar dagen (van 18u tot 21u), als er tenminste diesel voor de generator is.
Het is hier ook een “eiland”. We zijn afhankelijk van bevoorrading vanuit Rumphi, een klein stadje op 3u rijden. Ons voedsel is dus ook pover, maar we zullen het wel overleven.
(Ma, wat je zeker niet mag klaarmaken bij terugkomst: rijst, boontjes en maïspap. alvast bedankt.)

De rangers zijn best wel toffe kerels. Als je hen iets vraagt is dat nooit een probleem. Het is enkel nog wat wennen aan de mentaliteit. Ik denk dat er nog nooit iemand op tijd is gekomen op een afspraak. Wachten word je hier dus snel gewoon.

Ik zit hier nog met allerlei flarden in mijn hoofd, teveel om er iets deftig van te maken.
Maar ik ben een dagboek aan’t bijhouden om niets te vergeten, dus je krijgt die verhalen zeker nog te horen. (als het zo blijft verder gaan zal ik een boek moeten uitgeven)


Tot de volgende!

Sander

Voor de natuurmannen > een kort lijstje met wat gespotte beestjes:
Zebra, Bushbug, Roan Antilope, Eland, soorten wevers en paradijsvogels, allerlei roofvogels (roodpootvalken, buizerds, slangenarenden, gieren, uilen, enz.), Trap, Kameleons, Jakhals, …
Binnenkort naar Vwaza gaan > te spotten: olifanten, nijlpaarden, …

4 opmerkingen:

Anoniem zei

Moni,
leuk om al iets te horen
Wat knap is dat je verhaal wordt aangevuld door KK(=koen kameleon).Bij terugkomst sta je waarschijnlijk al uit te kijken naar mijn stoofpotje!(haha...)Al een goede vooruitgang geboekt met je onderzoek naar orchideeen?
Als je s'avonds geen electriciteit hebt ,heb je dan een gas of olielampje of gebruik je een kaarsje voor de gezelligheid? Wat met het "winkeltje" en de lodges? is dat ver van het dorp? Ik hoor dat je al een "office" hebt Alle , veel amusment, op tijd gaan slapen en vroeg op.
En wat is een Bushbug? een trap is toch ne vogel he,

Mayi & Bambo

Anoniem zei

Hallo Sander, hier oma en opa van in Antwerpen.
Het is hier wat moeilijker maar gelukkig heeft ^papa getoont waar de blog stond, zodat we wat nieuws kunnen lezen.
Fantastisch dat je orchideeënproject al van start is gegaan. Kijk af en toe eens achterom of er geen jakhals op de loer ligt/
Het beste ook voor Koen en je personeel

Opa en oma

Anoniem zei

Ook ik heb men weg gevonden naar uw blog.
Ik zie uit naar uw zoogdierenfoto's. En vergeet de vleermuizen niet.

Anoniem zei

Hallo Sander en Koen, en alle andere bloggers.
Vandaag de foto's via Kaka 's webside (Koen Kameleon) gezien.
De foto van "Sander en de banaan" (dat denken we toch) siert momenteel het bureublad.
Ik daag iedereen uit de grappigste, ongelooflijkste of meest gepastte commentaar hierop te geven.
Sander, stuur alvast de werkelijke situatie ter controle.
Hier volgen er enkele:

Sander :" hebben we die aap alweer liggen"

"Koen, delen we dit voor avond-middag en ochtendmaal?"

" Een banaan als hoofgerecht, wie had dat gedacht?"

"en wij krijge alleen bananne"

"Bananen , dat groeit hier toch niet?"


"Koen, pakt gij de foto, ik pak alvast de banaan"

Smakelijk en tot later,
Pappa